Czy środki nasenne to dobre rozwiązanie?

Opublikowano przez Redaktor

Osób, które mają problemy z zasypianiem stale przybywa. Środki nasenne stały się powszechnie wybieranym sposobem na bezsenność. Zaletą ich jest to, że są stosunkowo łatwo dostępne i proste w użyciu. Ich odprężające i uspokajające działanie jest prawie natychmiastowe. Rano czujemy się wypoczęci i łatwiej nam pokonywać wszelkie sytuacje stresowe.

Kiedy brać środki nasenne?

Wśród leków na bezsenność dostępne są w aptekach bez recepty tabletki ziołowe łagodnie działające. Jeśli problem ze snem występuje u nas rzadko, tylko od czasu do czasu, to możemy zażywać leki łagodniejsze. Wyprodukowane są z roślin o działaniu leczniczym. W ich składzie znajdziemy melisę, kozłek lekarski, szyszkę chmielu, dziurawiec, głóg. Działają wolniej i łagodnie uspokajająco na nasz organizm, ale są mniej inwazyjne niż pozostałe.

Czym są środki nasenne?

Środki farmaceutyczne o działaniu silniejszym sprzedawane wyłącznie na receptę. To grupa leków, która dzieli się na benzodiazepiny, barbiturany i niebarbiturowe leki nasenne. Oznacza to, że każda z nich wykazuje na przykład inną siłę działania nasennego na nasz organizm i ma charakterystyczne właściwości. Benzodiazepiny działają uspokajająco i nasennie, ale też przeciwlękowo, przeciwdrgawkowo, zwiotczają mięśnie, powodują niepamięć. Dlatego stosowane są w chorobach o podłożu nerwicowym, padaczce czy bezsenności. Pamiętajmy, aby leków nie przedawkować.

Kto może stosować środki nasenne?

Środki nasenne mogą stosować osoby dorosłe, u których nie występują przeciwwskazania. Zażywanie ich jednak wyklucza kobiety w ciąży, w okresie karmienia i osoby chorujące przewlekle między innymi na nerki. Pamiętać należy, że barbiturany zawarte w kapsułkach mogą zwiększać działanie niektórych leków przeciwbólowych, ale zmniejszają działanie leków przeciwcukrzycowych, przeciwzakrzepowych oraz tabletek antykoncepcyjnych.

Domowe sposoby na zdrowy sen

Po suplementy powinniśmy sięgać w ostateczności. Przed położeniem się do łóżka unikajmy sytuacji stresujących, wyciszmy się. Możemy pójść na wieczorny spacer, albo otworzyć okno i wpuścić do sypialni świeże powietrze. Innym sposobem na łatwiejsze zaśnięcie, jeśli ktoś lubi, będzie wypicie szklanki ciepłego mleka z odrobiną miodu. Tuż przed snem absolutnie nie powinniśmy pić kawy, gdyż zawarta w niej kofeina podziała na nas pobudzająco. Spróbujmy zatem najpierw wykorzystać sposoby domowe, a jeśli to nie pomoże to wtedy użyjmy suplementów.

Wśród czynników, które sprzyjają trudnościom w zasypianiu jest stres, przemęczenie, brak ruchu, nieprawidłowa dieta. Jednak przyczyn takiego stanu może być znacznie więcej. Dlatego zanim zaczniemy zażywać środki farmakologiczne powinniśmy skontaktować się z lekarzem specjalistą. Być może przyczyną jest poważny stan chorobowy, zaś wyleczenie stanie się rozwiązaniem słusznym i skutecznym. Nie bagatelizujmy oznak bezsenności, bo stosowanie leków na własną rękę może wyrządzić poważne szkody naszemu organizmowi. Od przyjmowania tabletek można się również uzależnić.